MyDentist fyller ett hål på marknaden

Snabbt, smidigt och helt utan klinisk eftersmak. Nu ska Fredrik Wistrand revolutionera tandvården och flytta tandkliniken till A-lägen i köpcentrum.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Tandläkarbranschen är där optikerbranschen var för 15-20 år sedan.

Det säger Fredrik Wistrand, grundare och vd för MyDentist – en satsning som ska göra tandläkaren till detaljist.

– Vi ska erbjuda något som ingen tidigare erbjudit i tandvårdsbranschen, säger Fredrik Wistrand, som under sina sju år som vd för Smarteyes fick bolaget att växa till 60 butiker i Sverige, etablera sig i Danmark och Tyskland och omsätta 500 miljoner kronor.

Konceptet för MyDentist bygger på tillgänglighet och enkelhet, ett starkt varumärke och attraktiva erbjudanden.

– Att gå till tandläkaren ska inte vara något du måste planera flera månader i förväg eller vänta på tills du får en kallelse. Vi vill flytta tandkliniken till A-lägen i köpcentrum så att folk kan passa på att gå till tandläkaren i samma veva som de handlar. Det innebär även att du kan gå tilltandläkaren på kvällar och helger, säger Fredrik Wistrand.

Den första butiken öppnar i augusti ”i ett köpcentrum i en mellanstor stad i mellersta Sverige”.

Därefter är tanken att etablera ytterligare ett 40-tal butiker i rask takt och inom fem år omsätta en halv miljard kronor med god lönsamhet.

– Till skillnad från branschens övriga aktörer kommer vi att satsa tungt på marknadsföring för att bygga ett starkt varumärke där kunden är i centrum. Hos oss slipper man både vita rockar och den där kliniska sjukhuskänslan. Ett besök hos oss ska vara en välkomnande och positiv upplevelse, säger Fredrik Wistrand, som hoppas kunna locka till sig ”Sveriges bästa tandläkare”.

Men ofta är man ju trygg med den tandläkaren man redan har, som kan historiken och har alla röntgenplåtar…

– Men alla är inte nöjda varken med behandlingen eller prislappen. Dessutom är det många tandläkare som går in pension under de närmaste åren samtidigt som 20 procent av befolkningen flyttar varje år. Det är dem vi ska locka, säger Fredrik Wistrand.

Innebär det att ni kommer att ligga på ett lägre pris än branschen i övrigt?
– Vi kommer inte att vara någon utpräglad lågprisaktör. Däremot kommer vi att satsa på riktade erbjudanden till olika kundgrupper. Det är svårt att jämföra priser när det gäller tandvård eftersom det i mångt och mycket är en bedömningsfråga. Och vad kunden betalar när hon går ut genom dörren är en annan sak än vad som fick henne att gå in.

Vad har du själv för relation till din tandläkare?
– Anledningen till att jag fick den här idén var att jag insåg att jag inte varit hos tandläkaren på flera år. Du vet, man får en tid hem i brevlådan och så kan man inte den dagen, avbokar och sedan rinner det hela ut i sanden. Jag tror inte att jag är unik – därför tror jag på det här konceptet.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...