Mobilen bakom Alibabas stora Singles Day-succé

14,3 miljarder dollar. Så mycket sålde Alibaba för under Singles Day i går. En ökning med 60 procent från förra året.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Den här dagen demonstrerar kraften bakom konsumtionen i Kina, och den kinesiska befolkningens stora efterfrågan på internationella produkter, säger vd Daniel Zhang till företagets egen nyhetssajt Alizila rapporterar Ehandel.se.

Under gårdagen hanterade Alibabas betaltjänst Alipay 710 miljoner transaktioner. När det var som högst tryck var antalet uppe i nästan 86 000 per sekund.

En förklaring bakom ökningen är enligt nyhetsbyrån Reuters att fler passade på att utnyttja Singles Day-erbjudanden via telefonen. 68 procent av försäljningen ska ha skett via en mobil enhet.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...