Foto: Foto: Bigstock

Misstagen som får dina följare att tröttna

Nio av tio som använder sociala medier vill följa varumärken. Men det finns fem paradmisstag som får följarna att hoppa av.
Text: Kalle Östgren
Annons:

En majoritet av användarna, 86 procent, är intresserade av att följa varumärken på sociala medier och få koll på nyheter, tjänster och lanseringar.

Men en sak får många att se rött: För mycket sälj.

Nästan hälften av användare som avföljt varumärken har gjort det för att man tycker att det är för mycket reklam i flödena.

Det visar Sprout Social Index, som ger följande rekommendation:

”I stället för att bomba flödena med byråbilder eller krystad copy, gör jobbet: identifiera dina varumärkesvärden, samla data, identifiera publiken och rikta innehållet i enlighet med dem. Dessutom, sätt ihop riktlinjer som håller rent mot överanvända fraser och var trogen ditt varumärkes verkliga värden.”

E-handelsexperten Urban Lindstedt varnar för att vara ”för pushig”.

– Användarna är mer villiga än man tror att följa företag. men de tröttnar snabbt. Tänk ett steg till i stället och arbeta med inställningen att ”jag marknadsför mig i sociala medier genom min närvaro och inte genom att marknadsföra mig”, säger han till Market och tillägger:

– Inom retial ska ju företag självklart visa bra erbjudanden, men det gäller att hitta balansen.

Här är listan på saker som varumärken gör i sociala medier som irriterar mest:

1. Postar för mycket reklam (58 procent)
2. Använder slang eller jargong (38 procent)
3. Har inga personligheter i flödet (35 procent)
4. Försöker vara rolig utan att vara det (32 procent)
5. Svarar inte på meddelanden (25 procent)

Källa: Sprout Social Index Q2 2016. Andelen användare som irriterar sig.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...