Miljonintäkterna som handeln missar på alla hjärtans dag: ”Kärlek har blivit ett vidare begrepp”
14 februari är alla hjärtans dag, kärlekens egen högtid, och enligt svenska handlare den åttonde viktigaste försäljningsperioden.
Handeln lockar konsumenter med alla hjärtans dag-erbjudanden och upplevelser. Enligt Svensk Handel planerar fyra av tio svenskar att uppmärksamma dagen och i genomsnitt spenderar den som uppmärksammar dagen 500 kronor. Vanligast är en gåva till sin partner, och fler män än kvinnor uppvaktar med en gåva på alla hjärtans dag. Trenden är en ökande alla hjärtans dag-försäljning, enligt Svensk Handel, som redovisade 1,8 procents försäljningsökning under alla hjärtans-veckan 2018 jämfört med året innan.
Patrik Stoopendahl ser hur konsumenterna matas med bilder från handeln om hur kärleksyttringar kan se ut. Ofta handlar det om budskap just att uppvakta en kärlekspartner.