Miljonintäkterna som handeln missar på alla hjärtans dag: ”Kärlek har blivit ett vidare begrepp”

Kärlek ökar omsättningen, det står tydligt på alla hjärtans dag. Men dagens 750 miljoner kronor i kärleksgåvor skulle lätt kunna bli fler om handeln vågar vara mer normbrytande, säger Patrik Stoopendahl, forskningschef på insiktsbyrån Odyssey.
Text: Marie Hillblom
Annons:

14 februari är alla hjärtans dag, kärlekens egen högtid, och enligt svenska handlare den åttonde viktigaste försäljningsperioden.

Handeln lockar konsumenter med alla hjärtans dag-erbjudanden och upplevelser. Enligt Svensk Handel planerar fyra av tio svenskar att uppmärksamma dagen och i genomsnitt spenderar den som uppmärksammar dagen 500 kronor. Vanligast är en gåva till sin partner, och fler män än kvinnor uppvaktar med en gåva på alla hjärtans dag. Trenden är en ökande alla hjärtans dag-försäljning, enligt Svensk Handel, som redovisade 1,8 procents försäljningsökning under alla hjärtans-veckan 2018 jämfört med året innan.

Patrik Stoopendahl ser hur konsumenterna matas med bilder från handeln om hur kärleksyttringar kan se ut. Ofta handlar det om budskap just att uppvakta en kärlekspartner.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...