Medieanalytikerna: Därför misstror många reklam på nätet

Falska tävlingar är en av orsakerna bakom den stora misstänksamheten mot reklam på nätet som syns i en ny undersökning. Det menar medieanalytikerna Peter Westerståhl och Maj Bonde-Teir. ”Dålig trovärdighet underminerar reklamens effekt”, varnar de.
Text: Kalle Östgren
Annons:

I undersökningen ”De svenska konsumenternas reklamval” framkommer att nästan fyra av tio konsumenter anser att den reklam de ser som pop-ups på nätet ibland är falsk eller innehåller erbjudanden som inte finns. Reklam på Facebook, via telemarketing och som banners ligger strax därefter.

Undersökningen har genomförts årligen sedan 2006 av analysföretaget Icebreak Scandinavia, men i år är det första gången man frågat konsumenterna om reklamens trovärdighet i olika mediekanaler.

– Det är främst digitala medier som är starkt misstänkta för att innehålla erbjudanden som konsumenterna inte tror på eller som man anser helt enkelt inte finns, säger Peter Westerståhl och Maj Bonde-Teir, analytiker hos Icebreak Scandinavia.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...