Foto: Andreas Dyrberg Skog

Media Markts nye vd: ”Vi ska bli Sveriges bästa omnikanalaktör”

Media Markt går med förlust år efter år. I september fick spanjoren Alberto Alvarez Ayuso uppdraget att vända trenden. Nu har han stakat ut vägen till framgång. ”Vi ska bli Sveriges bästa omnikanalaktör”, säger han.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Media Markt är marknadsledande på de flesta av sina marknader, men i Sverige uppskattas marknadsandelen bara till åtta procent. Moderbolaget Ceconomy betecknar själva läget som en ”kritisk marknadssituation”.

I det senaste officiella bokslutet – för räkenskapsåret som avslutades i september 2017 – sjönk omsättningen i Media Markts butiker och e-handel med 144 miljoner kronor till 4 684 miljoner kronor. Rörelseförlusten steg från -233 miljoner kronor till -280 miljoner kronor.

Men enligt Alberto Alvarez Ayuso tror Ceconomy fortfarande på den svenska marknaden.

– Absolut. De är här på regelbundna besök och de tycker att vi är på rätt väg, säger han.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...