Marcus Wibergh om det tuffa läget för Intersport: ”Det är ett turnaround-case”
Intersport är just nu förloraren i topptrion i den svenska sporthandeln. Nu ger kedjans vd sin syn på framtiden. ”Vi måste komma tillbaka till ett tydligt kundfokus”, säger Marcus Wibergh till Market.
Sportkedjorna stressas av tuffare konkurrens, prispress, växande e-handel, branschglidning och vädersvängningar som gör inköpen till ett lotteri.
Samtliga tre av Sveriges största sportkedjor är pressade ekonomiskt – och särskilt tufft är det för Intersport.
Det senaste helårets bokslut visar en försäljningsökning på drygt 20 procent för XXL – men ett halverat rörelseresultat. Stadium visar som koncern en försäljningsökning på drygt tre procent – och det är Stadium Outlet som räddar tillväxten.
Intersports försäljning sjönk med nästan tre procent, rörelseresultatet försämrades från minus 7 miljoner till minus 49 miljoner och kedjan tappade nästan åtta procent jämfört med marknadens tillväxt enligt HUI:s och SCB:s index.
Läs våra kommentarsregler