Marcus Wibergh om det tuffa läget för Intersport: ”Det är ett turnaround-case”

Intersport är just nu förloraren i topptrion i den svenska sporthandeln. Nu ger kedjans vd sin syn på framtiden. ”Vi måste komma tillbaka till ett tydligt kundfokus”, säger Marcus Wibergh till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Sportkedjorna stressas av tuffare konkurrens, prispress, växande e-handel, branschglidning och vädersvängningar som gör inköpen till ett lotteri.

Samtliga tre av Sveriges största sportkedjor är pressade ekonomiskt – och särskilt tufft är det för Intersport.

Det senaste helårets bokslut visar en försäljningsökning på drygt 20 procent för XXL – men ett halverat rörelseresultat. Stadium visar som koncern en försäljningsökning på drygt tre procent – och det är Stadium Outlet som räddar tillväxten.

Intersports försäljning sjönk med nästan tre procent, rörelseresultatet försämrades från minus 7 miljoner till minus 49 miljoner och kedjan tappade nästan åtta procent jämfört med marknadens tillväxt enligt HUI:s och SCB:s index.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...