Lyko både gasar och bromsar för att klara krisen: ”Paradoxalt”

Som för många andra sjunker Lykos försäljning i fysisk butik. Samtidigt växer den online, så kraftigt att företaget nu behöver nyanställa vid lagret i Vansbro. ”Det är väldigt paradoxalt”, säger vd Rickard Lyko.
Text: Daniel Norman
Annons:

Coronapandemin slår hårt mot delar av handeln, medan andra upplever stora försäljningsökningar till följd av konsumenternas krisbeteende.

Lyko får uppleva bägge sidor.

– Det är paradoxalt. Inom retaildelen upplever vi en minskad trafik till våra butiker och en lägre försäljningen medan vi online upplever en ganska kraftig ökning, säger Richard Lyko till Market.

Hur kraftig kan han inte säga då bolaget är börsnoterat. Ökningen är så stor att bolaget behöver plocka in mer personal till lagret.

– Vi är i behov av 20 till personer. Tidigare, i samband med Black Friday till exempel, har vi lånat personal från andra verksamheter här i Vansbro, säger Rickard Lyko.

I går la han själv ut ett inlägg på Linkedin om personalbehovet och han berättar att han redan blivit kontaktad av kollegor i branschen.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...