Foto: Thomas Ohlén

Lyftet för Coop – efter butiksomställningarna

Coops omfattande omställning av butikerna ger tydlig effekt. Kunderna bli fler, lojaliteten ökar och snittkvittona är högre. ”Tillväxten är stabil för Coop”, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

GFK:s senaste kartläggning av drygt 4 000 privathushålls inköp av dagligvaror över hela Sverige avslöjar att Coop flyttade fram positionen rejält september-november 2019 jämfört med motsvarande tremånadersperiod året före.

Alla nyckeltal pekade uppåt för butiksformatet Coop:

  • Kundstock: +3 procent.
  • Lojalitet: +2 procent.
  • Kvittovärde: +4 procent.

– Tillväxten är stabil och det är tydligt att Coops konvertering av butiker till uppgraderat format påverkar positivt, säger Bo Engström på GFK.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...