Foto: Miriam Järlesjö

Lojalitetslyftet – därför stannar kunderna hos favoritbutiken: ”Blivit mer relevanta”

Svenskarna är mer trogna mot sin ordinarie matbutik. Samtidigt gör de färre spontana inköp i andra butiker. ”Kedjor jobbar hårdare med lojalitet”, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Bo Engström, analytiker på GFK.

Market kan i samarbete med undersökningsföretaget GFK berätta att de svenska dagligvarukunderna är mer lojala mot sin huvudbutik än för bara ett år sedan.

Januari-juni i år steg lojaliteten för tio av tretton butiksvarumärken jämfört med samma period 2018.

– Konsumenterna väljer i större utsträckning den ordinarie butiken i stället för att göra sporadiska besök i andra, säger Bo Engström om kartläggningen bland de 4 000 privathushåll som ingår i den riksrepresentativa panel som redovisar alla inköp av dagligvaror.

Dagligvaruhandelns största aktörer har successivt accelererat investeringarna i bland annat analys och kommunikation.

Bo Engström konstaterar att just de satsningarna är en rimlig förklaring till den högre lojaliteten.

– Erbjudandena har blivit mer relevanta och får kunderna att komma tillbaka och spendera pengarna i den butiken eller kedjan.

Många handlare och butikschefer i dagligvaruhandeln kompletterar dessutom centrala kampanjer med lokala initiativ för att knyta kunderna ännu närmare sig.

Det handlar ofta om sådant som priser, rabatter, aktiviteter eller biljetter till evenemang.

– De kampanjerna driver också lojalitet och kostar ofta mindre än att försöka rekrytera nya kunder, säger Bo Engström.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...