Foto: Miriam Järlesjö

Lojalitetslyftet – därför stannar kunderna hos favoritbutiken: ”Blivit mer relevanta”

Svenskarna är mer trogna mot sin ordinarie matbutik. Samtidigt gör de färre spontana inköp i andra butiker. ”Kedjor jobbar hårdare med lojalitet”, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Bo Engström, analytiker på GFK.

Market kan i samarbete med undersökningsföretaget GFK berätta att de svenska dagligvarukunderna är mer lojala mot sin huvudbutik än för bara ett år sedan.

Januari-juni i år steg lojaliteten för tio av tretton butiksvarumärken jämfört med samma period 2018.

– Konsumenterna väljer i större utsträckning den ordinarie butiken i stället för att göra sporadiska besök i andra, säger Bo Engström om kartläggningen bland de 4 000 privathushåll som ingår i den riksrepresentativa panel som redovisar alla inköp av dagligvaror.

Dagligvaruhandelns största aktörer har successivt accelererat investeringarna i bland annat analys och kommunikation.

Bo Engström konstaterar att just de satsningarna är en rimlig förklaring till den högre lojaliteten.

– Erbjudandena har blivit mer relevanta och får kunderna att komma tillbaka och spendera pengarna i den butiken eller kedjan.

Många handlare och butikschefer i dagligvaruhandeln kompletterar dessutom centrala kampanjer med lokala initiativ för att knyta kunderna ännu närmare sig.

Det handlar ofta om sådant som priser, rabatter, aktiviteter eller biljetter till evenemang.

– De kampanjerna driver också lojalitet och kostar ofta mindre än att försöka rekrytera nya kunder, säger Bo Engström.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...