Liten ska bli störst – duon utmanar branschens jättar: ”Aktörer kommer falla bort”
Den så kallade bebishandeln är precis vad det låter som – en ganska outvecklad marknad.
– Branschen är inte fullt mogen. Ett antal mindre aktörer kommer att falla bort när vi får en ökad konsolidering. Marknaden har en viss kapacitet och det går inte att trigga en marknad att omsätta mer, utan det handlar om att ta andelar från andra, säger Dennis Söderqvist.
Och det har Babyworld gjort – växt från en parvel till en av de mest tongivande aktörerna i sitt segment.
– Vi kan egentligen inte jämföra oss med vissa av våra konkurrenter. En del nischar sig globalt och mer mot fashion, en del satsar hårt på sitt egenutvecklade sortiment medan vi kör mot premiumsegmentet inom fackhandel för babyprodukter.
Resan började för fem år sedan när Dennis och hans partner Nathalie Söderqvist själva blev föräldrar och började söka bebisprodukter utan att egentligen hitta vad de letade efter. Där föddes tanken på att driva något eget.