Lista: Uppstickarna som växer snabbast i amerikansk detaljhandel

Big box-aktörerna lyser med sin frånvaro medan nischaktörerna dominerar. Det visar listan över de snabbast växande detaljhandelsföretagen i USA. Här är de 40 främsta tillväxtraketerna.
Text: Kalle Östgren
Annons:

USA:s snabbväxare

Tillväxt i procentuell ökning av försäljningen i USA 2015-2016.

1. Blue Apron, 133%
2. Wayfair, 54%
3. Ascena retail group, 50%
4. Chewy.com, 48%
5. Build.com/Wolseley, 38%
6. Cst brands, 29%
7. Techstyle fashion group, 29%
8. Grupo comercial chedraui, 27%
9. Gelson's markets, 26%
10. Amazon.com, 25%
11. Ulta salon, cosmetics & fragrance, 24%
12. Duluth holdings, 24%
13. Burberry, 23%
14. Torrid, 23%
15. At home group, 22%
16. Inditex, 21%
17. Fiesta mart, 19%
18. Care pharmacies cooperarative, 18%
19. Ollie's bargain outlet holdings, 17%
20. Total wine & more, 16%
21. Festival foods, 16%
22. Big Y, 16%
23. Under armour, 15%
24. Bass pro shops, 15%
25. Freshdirect, 15%
26. Kwik trip, 15%
27. Academy sports + outdoors, 14%
28. Murphy USA, 14%
29. CVS Caremark, 13%
30. Sprouts farmers market, 13%
31. Lee's discount liquor, 12%
32. Bevmo!, 12%
33. Smart & final, 12%
34. Rural king supply, 12%
35. Guitar center, 12%
36. Boot barn holdings, 11%
37. Francesca's, 11%
38. Lululemon athletica, 11%
39. Skechers USA, 10%
40. Aldi, 10%
Källa: Stores Magazine

När Stores Magazine presenterar topplistan över de snabbast växande detaljhandelsaktörerna i USA är resultatet en illustration av branschens läge i landet.

Trenden är tydlig: På listan finns knappt inga generella storformatsaktörer, till exempel lyser Target, Walmart, Costco och varuhuskedjorna med sin frånvaro.

Tillväxtlistan domineras däremot av företag som erbjuder differentiering och innovation, många av dem nischaktörer.

De företag som är heta och växer snabbast i amerikansk detaljhandel, skriver Stores, är de som skiljer sig från mängden och erbjuder nya lösningar.

Det som däremot inte händer är den fysiska handelns kollaps i USA, näthandeln svarar i dag för ungefär tio procent av branschens totala försäljning (med bilar och bensin exkluderat).

Analysföretaget Kantars prognos är att e-handelns andel ökar till 18 procent år 2022.

Värt att notera är att Amazon, trots sin enorma storlek, slår sig in på tio i topp på ännu en tillväxtlista, med en försäljningesökning på hela 25 procent.

– Det är ingen tvekan om att stor, odifferentierad detaljhandel har problem i USA, och har så haft under en tid. Men rubrikerna om att den fysiska handeln håller på att rasa ihop är en en överreaktion, det finns en del överdrifter, kommenterar Leon Nicholas, analyschef hos Kantar Retail.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...