Lista: Här är alla handlare som fällts av Reklamombudsmannen

Under året har 39 reklamer från retailbolag blivit fällda av Reklamombudsmannen. Hälften av dem handlar om att konsumenten uppfattar reklamen som vilseledande. ”Det är väldigt höga och tuffa krav som ställs på annonsören”, säger Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman.
Text: Julia Forsberg
Annons:

Hittills i år har Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) beslutat om 99 fällningar, varav 39 berör retailbolag. Det är ungefär lika många fällningar som under helåret 2019.

19 av fällningarna mot retailbolagen avser vilseledande reklam.

– Den vanligaste prövningsgrunden handlar om vilseledande reklam. Förra året stod det för 39 procent av meddelande beslut och i år för över 50 procent, så hälften av alla ärenden som vi har prövat rör vilseledande reklam, säger Elisabeth Trotzig.

Under 2019 fälldes 71 procent av de som anmäldes för vilseledande reklam. Hittills i år är motsvarande siffra 83 procent.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...