Life mår som hälsan själv – siktar på tillskott i kundstocken

Hälsokostkedjan jobbar som många andra med viss revitalisering och digital utveckling. Samtidigt ser Life:s vd Gunnel Åkerman en välmående framtid för det stora butiksnätet. ”Vi fyller en social funktion”, säger hon.
Text: Mikael Sydner
Annons:

De senaste årens växande hälsotrend har satt sina spår i konsumenternas beteenden ­– inte bara på gymmen utan även när det gäller kosttillskott.

Försäljningen på nätet växer som en spänd biceps – i alla fall när det gäller tillskott inom sport och träning.

Det bekymrar inte Gunnel Åkerman.

– Sport och träning är en annan kund, den kategorin växer inte på samma nivå i våra butiker. Hos oss växer tillskott inom sömn och stress samt vitaminer och mineraler. Vi är till exempel marknadsledare på D-vitamin i Sverige, säger hon.

Nej, det finns ingen digital panik hos marknadsledaren när det gäller konkurrensen från nätet.

Tvärtom. Självförtroendet i den egna fysiska verksamheten är stort.

­– Det finns många ensamma människor i Sverige, och där märker vi att fler av våra butiker har en social funktion. En del kunder kommer nästan varje dag, inte bara för att köpa något utan för att prata hälsa och ställa frågor, säger Gunnel Åkerman.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...