Leksakshandelns turbulenta år: Så vände utvecklingen upp – efter tunga starten

Försäljningen av leksaker ökade under andra halvan av 2020. Trots pandemin har den fysiska handeln klarat sig bra, även om vissa lägen har drabbats hårdare än andra. ”Med tanke på hur bra vi har klarat 2020 får vi hoppas att även 2021 blir bra”, säger Jennifer Rydén Englund, vd för Lek och Babybranschen.
Text: Julia Forsberg
Annons:

Leksakshandeln har klarat sig relativt bra genom pandemin. Under januari till maj 2020 tappade leksaksbutikerna försäljning, enligt SCB:s siffror. Men under juni till november ökade i stället försäljningen mot samma period året innan.

– Trots pandemin har det varit ett år med positiv utgång. Det är klart att vissa har haft det tufft och andra har gått bättre än förväntat, men generellt har vår bransch klarat sig ganska bra, säger Jennifer Rydén Englund.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...