Foto: Henrik Eliasson

Last mile-landskapet förändras snabbt – därför är hemkört hetare än någonsin

Det är inte bara e-handeln som har exploderat under pandemin. Även hemleveranserna ökar dramatiskt – och är här för att stanna. ”Moderna last mile-lösningar tar över allt mer,” säger Simon Strindberg, kommunikationschef på Budbee.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Pandemin under våren och sommaren har inte bara förändrat svenskarnas inköpsvanor. Den har också starkt påverkat hur vi vill ha varorna levererade.

En tydlig trend är att hemleveranserna ökar.

– Vi har sett ett ökat skifte från ombud till hemleveranser. Vi såg att efterfrågan ökade kraftigt i mars och april och intressant nog var det ingen spik i kurvan utan ökningen har fortsatt fast på en mer normal nivå, säger Simon Strindberg.

Budbee bildades 2015 och finns även i Finland, Danmark och Nederländerna. Företaget har växt nästan varje månad sedan starten.

– Men när corona slog till ökade vi med 50 procent över vår prognos, säger Simon Strindberg och menar att många nya kunder har hittat bolagets tjänster.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...