Foto: Marie Hillblom

Lagspelet bakom Intersports vändning: ”Allt handlar om människor”

Att satsa på medarbetarna lönar sig. Det konstaterar Intersport som uppmätt en försäljningsökning på 20 procent i de butiker som lyckats bäst med att implementera värdegrunden och köpupplevelsen.
Text: Helen Preutz
Annons:

– Allt handlar om människor, säger Intersports vd Marcus Wibergh.

Han förtydligar att det handlar om rätt människor, rätt attityd och rätt inställning till det man gör – i detta fall att sälja sportkläder och utrustning.

Vi backar bandet till 2017 då Marcus Wibergh övertalades att ta över som vd för Intersport. Den förre XXL- och Stadiumchefen tvekade först, men sade sedan okej – med kravet att få genomföra en omfattande satsning på medarbetarna med fokus på att öka delaktighet och engagemang och i förlängningen att höja resultatet.

– Planen var att utmana affärsidén, sätta värdegrunden, köpupplevelsen och ledarskapet.

Intersport kopplade in en konsultfirma i arbetet, Beta Performance Consulting. Tack vare en bakgrund inom elitidrotten hos flera Betamedarbetare hämtar bolaget mycket inspiration från idrottens värld vilket tilltalade Marcus Wibergh som själv är gammal hockeyspelare.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...