Lågprisvaruhusen tar kunder från matbutikerna: ”Två trender är tydliga”

Lågprisvaruhusen tar kunder från matbutikerna – genom att bredda sortimentet av dagligvaror. Rusta och ÖoB är två vinnare. ”Vi har en snabb ökning inom det här området”, säger Rustas vd Göran Westerberg.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Rustas nettoomsättning steg under räkenskapsåret som slutade i april med ytterligare 14 procent och därmed nådde uppstickaren 4,5 miljarder kronor.

Dagligvaror är en förklaring.

– Priset är avgörande för konsumenterna och vi har en stark offert inom hälsa, skönhet, rengöring och ätbart, säger Göran Westerberg.

Sortimentet av dagligvaror består numera av välkända varumärken och sådana som finns på ”fina gatan”.

– Därför attraherar vi inte bara prisjägarna utan också dem som vill handla högkvalitativa produkter utan att betala för mycket.

Affärsområdet är uppe i ungefär en fjärdedel av Rustas försäljning.

– Hushållen köper dagligvaror ofta och bidrar till den ökade kundtrafiken till varuhusen, påpekar Göran Westerberg.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...