Foto: Foto: Andreas Heneborn

Kunden och medarbetaren i fokus på retailkongress

Det räcker inte att ge kunden vad den vill ha, du måste att ligga steget före för att kunna lösa kundens behov. Det var en av de frågor som diskuterades under den första dagen av mässan.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

NRF Big Show 2017

Den amerikanska detaljhandelsorganisationen NRF arrangerar den globala konferensen och mässan Big Show för 106:e året. Under tre dagar, 15 - 17 januari, väntas fler än 33 000 deltagre från 94 länder och alla amerikanska stater lyssna på mer än 300 talare och besöka drygt 500 utsällare med tusentals partner som visar upp det senaste i detaljhandelstekonologi.

Markets Mikael Sydner, Thomas Karlsson och Andreas Heneborn finns på plats och rapporterar på market.se, i kommande nummer av Market och på sociala media från NRF Big Show.

Walmart, Macy´s, Game Stop, Barnes and Noble och Indochino var några av de företag som fanns representerade bland talarna på söndagens öppningsdag på den årliga globala retailkonferensen NRF Big Show som just nu pågår i New York. Under tre dagar beräknas fler än 30 tusen deltagare lyssna på de mer än 300 seminarierna och besöka de drygt 500 utställarna på måssdelen.

Söndagsmorgonen inleddes med en diskussion om hur detaljhandeln ska lyckas med att attrahera och behålla talangerna som ska fortsätta att lyfta handeln.

– Vi är inte bättre än den senaste transaktionen. Därför är mötet med kunden så viktigt, sade Greg Foran, president/CEO för Walmart US.

Detaljhandelsjätten är ett av företagen som tillsammans med National Retail Federation, NRF, gör en storsatsning för att höja kompetensen i detaljhandeln. Det är också Macy´s, vars vd Terry J Lundgren berättade att han håller frukostmöten med de yngre cheferna i organisationen varje månad, där andra chefer berättar om sina jobb – allt för att informera om de karriärmöjligheter som finns och på så sätt behålla kompetensen inom koncernen.

Stort fokus var det också på kunden, som blir allt mer kräsen och uppdaterad.

– Det handlar inte längre om att ge kunden vad den vill ha vid rätt tidpunkt. Nu gäller det att ta reda på kundens behov och lösa dem – innan kunden ens känner till dem, sade Linda Kirkpatrick, executive vice president på Mastercard USA, innan hon presenterade två företag, Shoes of prey och Indochine som båda satsat på att erbjuda produkter som kunden designar själva efter sina egna önskemål.

Inne på samma linje är Jeff Hoffman, medgrundare av varumärkesbyrån Color jar.

– Det är slöseri med tid att jämföra sig med konkurrenter. Det enda som gäller är att mäta sig med konkurrenternas behov, sade han innan han presenterade de fem viktigaste utvecklingarna som kommer att förändra detaljhandeln framöver:

3D-printing, artificiell intelligens, sociala medier, real time inventory och virtual reality.

Att få lojala kunder är därför viktigare än någonsin, och kundlojalitet var något som avhandlades på flera seminarier. Bland annat av Mike Mauler, ansvarig för kedjan Game stops globala lojalitetsprogram, som har mer än 50 miljoner medlemmar i 13 länder.

– De data som vi får från våra medlemmar använder vi kontinuerligt för att hela tiden bli ännu bättre, sade han.

En utmaning för detaljhandeln är att nå den nya generationen konsumenter, den så kallade Z-generationen. De är helt digitaliserade, för många av dem är det helt självklart att använda mobilen till allt utan att ens känna till hur en dator fungerar.

– Det här är en kundkategori som vi aldrig har upplevt tidigare. De är uppväxta med ny teknik och sociala media utan att känna till något annat, sade Jeff Hoffman på Color jar.

Följ Markets bevakning från NRF Big show på Twitter och Instagram.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...