Kriskedjans vd talar ut om den ovissa kampen: ”Vi har gjort allt vi kan”

Fakta: Teknikmagasinet
Startade: Teknikmagasinet grundades 1989 av Jannis Östlund, Urban Printz och Bengt-Åke Printz. Första butiken öppnades i i Skärholmens centrum, i december 1989.
Ägare: 2015 såldes Teknikmagasinet till riskkapitalbolaget Segulah.
Marknader: Kedjan finns i Sverige, Norge och Finland och har i dagsläget 133 butiker.
Omsättning: 805 mkr.
Antal artiklar i sortimentet: Cirka 8 000.
Huvudkontor: Sundbyberg.
Centrallager: Eskilstuna.
Antal anställda: Cirka 450.
En tuff och utmanande process som ännu inte är i land, men en benstark tro på att den ansträngda situationen går att vända.
Ungefär så beskriver Teknikmagasinets vd Catherine Sahlgren dagsformen hos den rödgula hemelektronikkedjan.
Bakgrunden har Market berättat om vid flera tillfällen: Hur omfattande leverantörsskulder, stora kostnader i samband med flytten till det nya centrallagret i Eskilstuna och en e-handel som inte förmått kompensera den minskade butiksförsäljningen ledde till akuta likviditetsproblem.
I mitten av juni förra året försattes bolaget i en rekonstruktion som förlängts vid flera tillfällen.
Förra veckan lämnades ett ackordsförslag in till Solna tingsrätt.
Nu återstår det att se om de drygt 300 fordringsägarna, som tillsammans gör anspråk på närmare 200 miljoner kronor från Teknikmagasinet, accepterar förslaget.
– När Segulah (de nuvarande ägarna) förvärvade bolaget byggde det på en plan om expansion. Och en sådan inleddes, men den ekonomiska säkerhetsmarginal som fanns försvann under resans gång. Till slut saknade vi helt enkelt tillräckligt med rörelsekapital, säger Catherine Sahlgren.