Foto: Foto: Pressbild

Köpcentrum tar kamp mot utanförskap: ”Vi kan göra skillnad”

Centrumchefen Jessica Alenbring på Erikslund har tagit initiativet till ett projekt där köpcentrumet hjälper till att minska utanförskapet. "Samhället är på väg mot ett håll som inte är bra."
Text: David Jansson
Annons:

Erikslund Shoppingcenter och Ikea Västerås har tillsammans med de lokala hjälporganisationerna Västerås stadsmission och Here4U startat projektet Hopeful som ska bidra till ett mänskligare Västerås och hjälpa människor i utanförskap.

– Samhället är på väg mot ett håll som inte är bra och jag har länge känt att vi borde göra en insats som kan göra skillnad, säger initiativtagaren Jessica Alenbring som är centrumchef på Erikslund Shoppingcenter.

Projektet innebär bland annat att pengar från köpcentrumets presentkort går till Here4U:s arbete mot kränkningar, intolerans och rasism, samt till Stadsmissionens arbete med att hjälpa kvinnor som befinner sig i en utsatt livssituation.

På en central plats i köpcentrumet finns mötesplatsen Hopeful-torget som bemannas av representanter för Here4U och Västerås Stadsmission och där köpcentrumets gäster kan få information om projektet och hur de kan engagera sig.

På Hopeful-torget kan dessutom människor få hjälp med olika vardagliga saker som till exempel med läxläsning, att skriva ett CV eller att fylla i olika blanketter.

Tanken är också att öppna en webbshop där vinsterna från försäljningen går direkt till hjälporganisationerna Here4U och Västerås Stadsmission.

–Vi har bestämt att projektet ska pågå i minst tre år. Så det här är ett långsiktigt projekt som kommer att vidareutvecklas efter hand, säger Jessica Alenbring.

Erikslund är ett av de försäljningsmässigt största och mest uppskattade köpcentrumen i Sverige, visar rapporten Sveriges köpcentrum 2016.

Tror du att projektet kan leda till att köpcentrumet blir ännu mer omtyckt och säljer ännu mer?
– Ja, det tror jag. Jag tror att det blir allt viktigare för konsumenterna att de ser att företagen i handeln tar ett socialt ansvar och arbetar för samhällets bästa.

– Men jag tror också att många av våra hyresgäster känner sig stolta över att ha en fastighetsägare som bryr sig och engagerar sig socialt.

Har ni fått några reaktioner från allmänheten?
– Ja, jag har följt kommentarerna i sociala medier och de har varit väldigt positiva. Inte en enda negativ röst.

Hopeful-projektet har också fått stor uppmärksamhet i Ikea-världen. Jessica Alenbring och Jonas Fjäll, Ikeas varuhuschef i Västerås, fick för ett par veckor sedan presentera projektet vid en internationell Ikea-konferens i Amsterdam.

– Intresset var stort. Jag tror att vi kommer att få se liknande projekt på många andra Ikea-anläggningar runt om i världen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...