Konsumtionstrender: Här är hushållen som lyfter köpkraften mest

Demografiska förändringar flyttar köpkraften. Det visar nya internationella studien ”Future of the family – Trends in consumer spending”. Här är de viktiga slutsatserna ­– samt en viktig trend i Sverige.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Växande medelklass, minskande fattigdom och migration.

De internationella, demografiska trenderna är kraftfulla och skapar nya mönster för köpkraftens fördelning och var och hur hushållen handlar.

Det visar den globala rapporten ”Future of the family – Trends in consumer spending” från Euromonitor, som analyserar konsumtionsmönstren i olika hushåll fram till år 2030.

Som väntat är det de utvecklade ekonomierna i Nordamerika, Australasien och Västeuropa som har de köpstarkaste hushållen i samtliga grupper. Isolerat geografiskt är barnfamiljer i USA hushållen med världens högsta konsumtion.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...