Foto: Foto: Pressbild

Konsumenterna är sugna på mer nätmat

Intresset för att köpa livsmedel på nätet ökar starkt. Fyra av tio handlar online – eller överväger att göra det. ”Vi har ökat kapaciteten för att ta emot fler kunder”, säger Ica-handlaren Daniel Kvist.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Digitalhandels kartläggning visar att försäljningen av livsmedel online har fördubblats vartannat år sedan 2009.

I år väntas den stiga med 38 procent och nå 5,7 miljarder kronor.

– Fler företag går in på marknaden och i synnerhet de etablerade kedjorna uppmärksammar hushållen på möjligheten att handla mat på nätet. Dessutom utökar aktörerna sina upptagningsområden och det ger nya kundgrupper chansen att handla mat på nätet, säger organisationens vd Jonas Ogvall till Market.

En webbenkät som Market har gjort indikerar att kanalen kan växla upp ännu snabbare.

Drygt fyra av tio svarar att de handlar mat digitalt eller överväga att börja göra det.

– Svenska konsumenter är redan aktiva online och det sänker tröskeln för att även e-handla livsmedel. Många känner att de har svårt att få tiden att räcka till och det talar för att nätet kan bli betydligt större, säger HUI:s analytiker Andreas Svensson om resultatet i Markets undersökning.

Ica Maxi på Erikslund i Västerås är störst på nätet inom Ica och tvingades efter sommaren att tacka nej till nya order.

Butiken skulle inte ha hunnit packa och leverera fler sådana.

– Vi slog i taket flera gånger men nu har vi ökat kapaciteten med 25 procent för att kunna möta det växande intresset, säger Daniel Kvist till Market.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...