Konceptet som ska få Granngården att grönska
Trädgårds-, djur- och lantbrukskedjan Granngårdens 109 butiker ska snabbt bli fler.
Expansionen bygger på ett nytt butikskoncept.
– Vi har testat det nya konceptet i Kristianstad och Helsingborg. Responsen har varit extremt positiv, säger vd Per Sigvardsson till Market.
Nyköping är nästa läge att testa det nya upplägget.
Konceptet bygger på fyra delar:
• Större tydlighet. Butikerna ska bli mer lättnavigerade och enklare att shoppa i. Skyltning och produktinformation vässas, digital information testas på ett 60-tal orter.
• Utvecklade avdelningar. Segmentet Häst och ryttare växer, bland annat i samarbete med aktören Charlies i Jönköping, som öppnar 23 shop in shops hos Granngården, närmast att starta samarbetet är butiken i Nyköping.
• Tjänster. Granngården har tidigare lanserat hjälp att installera robotgräsklippare. Tjänsteutbudet kommer att utökas till alla delar av sortimentet.
• Utökat sortiment. Husdjursfoder är en del som utökas. En stor prisjustering genomförs för att öka konkurrenskraften. Nya produkter utvecklas och en stor satsning på personalutbildning genomförs.
Antalet butiker ska ökas kraftigt.
– Vi har en stark ambition att växa och kommer att öppna nya butiker under de närmaste två-tre åren. Samtidigt gäller det att hitta rätt lägen, säger Per Sigvardsson, som rekryterades som vd till Granngården sommaren 2015 från posten som strateg hos Elkjöp/Elgiganten.
Granngården siktar på att öppna nya butiker i landets tio största städer, men ska också öppna på mindre orter.
– I år öppnar vi i Nyköping, Haninge och Löddeköping. Ytterligare en ny butik öppnar i Linköping 2018, säger Per Sigvardsson och tillägger:
– Försäljningen har ökat mycket kraftigt under 2016.