Klarnachefen om köpupplevelser: ”Sitter på många legobitar”

Hur friktionsfri kan framtidens köpupplevelse egentligen bli? Jättesmooth, om du frågar det svenska betalbolaget Klarna. ”Processen kommer mer och mer att skötas av kunden. Utan inblandning från butikspersonal”, säger David Fock, produktchef på Klarna.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Måndag förmiddag på Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.

Lättsam svensk pop i entrén. En stålblå tunnel av snedställd perforerad plåt leder in till 10 000 kvadratmeter innovation fördelat på tre våningar.

Missionen är känd: Att skapa nästa generations betallösningar. Att göra livet lite mer smooth för både handlare och konsumenter och på sikt även konkurrera med de traditionella bankerna.

På retailsidan finns i dag, 14 år efter starten, omkring 130 000 butiker i 15 länder bland kunderna.

– Trots att vi har växt snabbt finns det en start up-vibe inom bolaget som jag uppskattar. Vi har fler än 2 500 anställda, men samlas mycket i mindre team. Det gör jättemycket för kreativiteten, säger produktchefen David Fock.

Han har jobbat inom detaljhandeln sedan åren före millennieskiftet. Nu sitter han på första parkett mitt i den jättetransformering som hela branschen är på väg igenom.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...