Kika in i näthandlarens första butik: ”Vem som helst ska kunna få med sig en cykel”
När jag kliver in i Bikesters nya butik slås jag av rymden i lokalen. Säljytan på cirka 500 kvadratmeter utgör merparten av den 725 kvadratmeter stora butiken. Det är rejält högt i tak, vilket inte bara ger ljusinsläpp, utan möjlighet att hänga upp en specialdesignad gul cykelarmatur.
Bikester har funnits online sedan 2012, men den fysiska butiken som är belägen mellan Sickla köpkvarter och Hammarby Sjöstad i Stockholm blir den första i Sverige.
– Vi öppnar för att komma närmare våra kunder. Vi ser att det finns ett behov hos kunden att få hjälp med sin redan köpta cykel som man kanske handlat online, men även för att kanske prata med en expert på plats för att verkligen hitta rätt cykel, förklarar Niklas Lindholm, retail manager på Internetstores som Bikester är en del av.
Även på koncernnivå finns det ett fokus på att nå ut till kunden på andra sätt än digitalt.
– Vi har öppnat fem butiker i Tyskland de två, tre senaste månaderna.