KF:s vd: Om vi fallerar att ge Ica konkurrens blir konsumenterna förlorarna

KF:s vd Tommy Ohlström är en av arkitekterna bakom vändningen i Coop Sverige. Efter tre år med en genomgripande omstöpning av verksamheten är siktet nu inställt på lönsam tillväxt. ”Vår roll är att se till att det finns ett alternativ på marknaden, annars missgynnas konsumenterna”, säger han.
Text: Lars Welin
Annons:

Tommy Ohlström

Aktuell: Ordförande i Coop Sverige sedan juni 2017.
Befattning: Vd för KF.
Ålder: 63 år.
Familj: Gift med Åsa, två vuxna barn och barnbarnet Lage.
Bor: Vasastaden, Stockholm.
Bakgrund: Kanslichef på LO, statssekreterare i arbetsmarknadsdepartementet, planeringschef i statsrådsberedningen, gruppsekreterare/kanslichef i riksdagen, partikassör (S), förbundsdirektör på KF och vd sedan 2014.
Fritidsintressen: Resor, fritidshuset, mat och dryck.
Favoritmat: Allt utom inälvsmat.
Här handlar jag oftast: Coop Odenplan, Stockholm och Coop i Spångbro, Sorunda.
Övrigt: Vice ordförande i Riksidrottsstyrelsen.

Dagen när Market träffar Tommy Ohlström har han på morgonen hållit i ett stormöte på Coop Center i Solna Business Park.

Beskedet var att Coop Sveriges vd Sonat Burman-Olsson lämnar sin befattning och ersätts av Magnus Johansson.

Signalen, både internt och externt, är glasklar: Uppdraget är slutfört.

Coop Sverige har vänt mångåriga förluster och skral ekonomi till två år med plus i räkenskaperna. Till och med före målet, som var satt till bokslutet 2017.

Själv har han på försommaren axlat rollen som ordförande i Coop Sverige sedan Anders Sundström lämnat posten som en del i sin sorti från kooperationen.

​Tommy Ohlström är tydlig kring både Sundströms och Burman-Olssons insatser.

– De har haft starka roller i vändningen. Det har varit resultat som räknats och resultat före marknadsandelar. De har levererat. Nu har vi en grundläggande finansiell styrka.

Han medger att det har varit hårda nypor.

– Absolut, inte minst eftersom många förändringar varit en kombination av strategiska grepp, besparingar och effektiviseringar.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...