Foto: Kristin Lidell

Kedja för kedja – så laddar matjättarna inför julhandeln online: ”Räknar med tryck”

E-handeln med dagligvaror väntas växa rejält inför jul. Nu laddar kedjor och handlare för rekordmånga order. ”Vi maximerar kapaciteten”, säger Coops operative chef Niklas Zeitlin.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

HUI bedömer att dagligvaruhandeln når en ökning på 3,5 procent i december i år jämfört med samma månad 2018 och det blir i så fall högre än de senaste årens utfall på i genomsnitt 2,3 procent.

E-handeln förväntas attrahera fler köpare än tidigare.

– Hushållen söker bekvämlighet och litar på att leveranser fungerar. Dessutom är vi mindre priskänsliga när vi handlar till högtider, säger HUI:s vd Jonas Arnberg till Market.

GFK:s dagligvaruanalytiker Bo Engström spår också försäljningsrekord – även om det kan bli skillnader i de olika kategorierna.

– Delikatesser till julbordet vill man sannolikt välja själv men för övriga varor görs inköpen mer rationellt.
 

Så satsar matjättarna

Coop: ”Kapaciteten kommer att vara maximal”

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...