Kedja för kedja – så laddar matjättarna inför julhandeln online: ”Räknar med tryck”
E-handeln med dagligvaror väntas växa rejält inför jul. Nu laddar kedjor och handlare för rekordmånga order. ”Vi maximerar kapaciteten”, säger Coops operative chef Niklas Zeitlin.

Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
HUI bedömer att dagligvaruhandeln når en ökning på 3,5 procent i december i år jämfört med samma månad 2018 och det blir i så fall högre än de senaste årens utfall på i genomsnitt 2,3 procent.
E-handeln förväntas attrahera fler köpare än tidigare.
– Hushållen söker bekvämlighet och litar på att leveranser fungerar. Dessutom är vi mindre priskänsliga när vi handlar till högtider, säger HUI:s vd Jonas Arnberg till Market.
GFK:s dagligvaruanalytiker Bo Engström spår också försäljningsrekord – även om det kan bli skillnader i de olika kategorierna.
– Delikatesser till julbordet vill man sannolikt välja själv men för övriga varor görs inköpen mer rationellt.
Så satsar matjättarna
Coop: ”Kapaciteten kommer att vara maximal”
Läs våra kommentarsregler