Foto: Jamin Pirnia och David Thunander

Kay Bergs plan för The Body Shop – efter vändningen: ”Det blir stora förändringar”

The Body Shop räknar med vinst enligt budget, trots corona. ”Förändringsresan har gett resultat – nu fortsätter den. Det kommer mycket nytt framöver”, säger Sverige-vd:n Kay Berg.
Text: Barbara Taltavull
Annons:

– Vi har naturligtvis tappat lite i försäljning mot budget, men det ser ut som att vi ändå kommer att leverera ett positiv resultat enligt budget i år, säger Kay Berg.

Han värvades som vd för The Body Shop Sverige och Danmark från Adidas sommaren 2018 då bolaget hade det tufft. 

– Jag började i augusti 2018 med uppgift att genomföra en förändringsresa. Det blev en jätteplan med 90 punkter. Det gällde att minska kostnadsmassan. Vi stängde olönsamma butiker och såg över hur vi kunde jobba effektivare i butik. Det handlade inte bara om att kapa personaltimmar utan även att investera i utbildning, säger han.

Under 2018-2019 satsade bolaget över 5 000 timmar på utbildning av personalen, berättar han.

– Det har gjort att försäljningen per timme ökat under 2018, 2019 och fortsätter öka i år samtidigt som personalkostnaderna sjunkit i förhållande till omsättningen. Vi har även sett över hyresavtal med mera. Nu kan vi därför börja satsa igen, säger han.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...