Karl Eklöf: Outlet lever i symbios med våra övriga varumärken

Stadium Outlet stärker greppet om lågpriskunderna. Samtidigt byter miljardkedjan vd och går in i ett nytt land. ”Det har varit en fantastisk resa, med många inblandade”, säger Stadium Groups vd, Karl Eklöf, till Market.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

En av de senaste årens starkaste retailtrender inom den fysiska världen har handlat om kunder som gärna handlar lite dyrare – men också billigare.

Fler och fler rör sig vant mellan lyx och lågpris. Otydliga aktörer i mittenfåran ligger sämre till när greppet från e-handeln hårdnar.

Sportjätten Stadium var tidigt ute med att ta position åt det billigare hållet.

I dag, tio år efter den första outletbutiken, har avstickaren blivit ett eget miljardbolag.

Att sälja sport billigt har visat sig vara lönsamt.

– Det har varit en fantastisk resa med många inblandade människor. Bakom framgången finns framför allt ett tydligt och enkelt kundlöfte. Vi har träffat rätt i vårt erbjudande, säger Karl Eklöf, vd för Stadium Group.

Han minns de första stegen kring 2008 – med fyra butiker som visserligen drevs inom lågprissegmentet, men som saknade både namn och tydlig riktning.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...