Karl Eklöf: Outlet lever i symbios med våra övriga varumärken
En av de senaste årens starkaste retailtrender inom den fysiska världen har handlat om kunder som gärna handlar lite dyrare – men också billigare.
Fler och fler rör sig vant mellan lyx och lågpris. Otydliga aktörer i mittenfåran ligger sämre till när greppet från e-handeln hårdnar.
Sportjätten Stadium var tidigt ute med att ta position åt det billigare hållet.
I dag, tio år efter den första outletbutiken, har avstickaren blivit ett eget miljardbolag.
Att sälja sport billigt har visat sig vara lönsamt.
– Det har varit en fantastisk resa med många inblandade människor. Bakom framgången finns framför allt ett tydligt och enkelt kundlöfte. Vi har träffat rätt i vårt erbjudande, säger Karl Eklöf, vd för Stadium Group.
Han minns de första stegen kring 2008 – med fyra butiker som visserligen drevs inom lågprissegmentet, men som saknade både namn och tydlig riktning.