Jula-afton för varuhuskedjan

Jula fortsatte att växa snabbt – och med god lönsamhet – under 2015. ”Vi tjänar pengar och lyckas göra det i ett tufft klimat”, säger vd Joachim Frykberg.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Jula i siffror

(mkr)                           2015        2014
Omsättning                5 900       5 400
Resultat före skatt        638          568           

Källa: Jula

Julas omsättning steg med över nio procent till 5,9 miljarder kronor. Resultat före skatt förbättrades samtidigt med tolv procent till 638 miljoner kronor. Resultatet var enligt företaget bättre än väntat, med tanke på den ökade konkurrensen, stigande inköpspriser och svag kronkurs.

– Vi jobbar kontinuerligt med valutan och råvarupriserna. Resultatet visar att vi varit relativt lyckosamma i vår hantering, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef.

Jula planerar nu för att lansera e-handel och startar också ett nytt lojalitetsprogram riktat mot företagskunder. Den internationella verksamheten ska också utvecklas. Jula gick in i Norge 2008 och i Polen 2011. Den polska satsningen har dock inte burit frukt ännu.

– Vi har tyvärr fortsatt svårt med lönsamheten på den polska marknaden. Under 2016 fokuserar vi starkt på att nå svarta siffror, säger Joachim Frykberg.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...