Jotex redo att satsa utanför Skandinavien: ”Vi är i konstant utveckling”

Katalogen är skrotad och i dag är istället de över 330 000 följarna på Instagram en viktig bas i Jotex resa mot framtiden. ”Jag är inte en person som tycker bolag ska stagnera och tycka man är bra nog”, säger Jotex vd Peter Keerberg som nu på allvar vill ta det klassiska bolaget utanför Skandinavien på egna meriter.
Text: Marie Hillblom
Annons:

För åtta år sedan klev Peter Keerberg in som vd för Jotex. Uppdraget: att förvandla det klassiska katalogföretaget, mest känt för gardiner, till ett modernt onlineföretag inom heminredningsmode.

Då var det ett företag som livnärde sig på sin katalogförsäljning och de trycksaker som producerades nästan månadsvis. Kundbasen bestod (lite schabloniserat) av gråhåriga småstadskvinnor i 55-årsåldern som shoppade inför sina gardinbyten fem-sex gånger per år. Påskgardiner, julgardiner, vårgardiner, höstgardiner, sommargardiner… och så vidare.

I dag är kunderna i 30-årsåldern, fortfarande mest kvinnor men allt fler män, människor som är inne på sitt andra, tredje hem och som tycker att heminredning är ett viktigt uttryck för sin personlighet, och som dessutom har en miljömedvetenhet.

– Människor som ägnar tid åt heminredning och boet. Fler och fler vill ha en uppdaterad modeheminredning i personlig stil, säger Peter Keerberg om sina kunder och förklarar att här har Jotex slagit sig in och är en stark konkurrent till både Mio och Ikea.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...