Jättelyft för Axfood

Axfood redovisar ett mycket starkt tredje kvartal. Koncernens rörelseresultat ökade med 19 procent.
Text: Lars Welin
Annons:

Axfood i siffror

                                Q3 2014  Q3 2013
Nettoomsättning:  9 756       9 465
Rörelseresultat:       453          382
Nettoresultat:          349          294
Belopp i miljoner kronor.
 

Axfood redovisar ett rörelseresultat på 453 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det är en ökning med 71 miljoner kronor eller 18,6 procent jämfört med samma period föregående år.

– Detta är vårt bästa kvartalsresultat någonsin, säger Axfoods finansdirektör Karin Hygrell-Jonson i en kommentar.

Koncernens nettoomsättning ökade med 3,1 procent till 9 756 miljoner kronor.

Både Willys och Hemköp redovisar starka rörelseresultat för perioden. Willys resultat ökade med elva procent och Hemköp redovisar en ökning med hela 43 procent. Hemköps rörelsemarginal ligger nu på 4,5 procent vilket är i nivå med Willys (4,6).

Under perioden ökade Willys butiksomsättningen med 3,0 procent, varav jämförbara butiker ökade med 0,6 procent.

Kundprogrammet Willys Plus har nu 1,5 miljoner anslutna kunder.

– Det driver försäljningen, säger vd Anders Strålman.

Hemköp totalt tappade något i butiksomsättning (-0,1), men jämförbara butiker ökade med 2,7 procent. Under perioden har Hemköpskedjan minskat med två butiker medan Willys har fått ett nytillskott på fyra butiker. Sammantaget har Axfood vid periodens utgång 254 egenägda butiker.

Axfood upprepar i delårsrapporten målet att överträffa föregående års resultat.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...