Jättekedjan: ”Det är en smutsig bransch – men man tjänar på att välja kvalitet före pris”​

Företag i handeln blundar för missförhållandena i åkeribranschen – för att pressa priserna. Kritiken är hård från facket och branschorganisationen, och Per Hansson på Elgiganten ger dem delvis rätt: ”Det är en smutsig bransch – vi som sitter på pengarna måste agera för att den ska kunna förändras.”
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Alla företag i detaljhandeln som ­Market kontaktat hävdar att de ställer hårda krav på sina leverantörer av transporttjänster (se enkät nedan).

Men med jämna mellanrum avslöjas motsatsen. Ikea drabbades nyligen av svarta rubriker då Brings slovakiska dotterbolag, som kör åt Ikea, pekades ut för att bedriva olagliga inrikestransporter. Transportarbetareförbundet hävdar att de har haft flera möten och informerat om missförhållandena, men Ikea menar att de inte kände till något.

– Om någon av våra leverantörer inte skulle följa lagar eller regler, vill vi veta detta. Vi välkomnar därför att eventuella felaktigheter polisanmäls. Detta är dock inget vi sett i våra egna kontroller, skriver Elisabeth Munck ­
af Rosenschöld, hållbarhetschef på Inter Ikea Group i ett mejlsvar till Market.​

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...