Interfloras kärleksbomb: ”Nätförsäljningen exploderade”

Blomförsäljningen på nätet fick en ordentlig boost under Alla hjärtans dag i går. ”Vi slog all time high och ökade med 21 procent online jämfört med föregående år”, säger Nina Lindvall, vd hos Interflora.
Text: Pontus Nyman
Annons:

För blomsterkedjorna är Alla hjärtans dag den enskilt viktigaste dagen på året.

Ungefär 15 procent av alla Interfloras buketter under året delades ut i går.

– Det är full rulle på beställningarna redan ett par veckor innan. Under februari fram till Alla hjärtans dag hade vi över 40 000 onlineorder, och den överhängande majoriteten delas ut på Alla hjärtans dag, berättar Nina Lindvall till Market.

Och när det gäller nätbeställningarna, så kallade blommogram, har intresset för blommor exploderat.

– Det märker vi tydligt. Förra året slog vi rekord, och trots att vi kom från starka siffror blev ökningen mot fjolåret mer än 20 procent, konstaterar Nina Lindvall.

En stor del av medvinden går att kopplas till konsumenternas generellt ökande nätvanor, tror hon. Förr var det en spännande trend att skicka blommogram till nära eller kära. Numera syns en saftig ökning när gäller beställningar för det egna hemmet.   

– Dessutom märker vi att fler och fler intresserar sig för heminredning, och där är blomster en självklar inredningsdetalj.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...