Indiskas vd: ”Vi har en jättepotential att bli lönsamma”

David Rönnberg tog över Indiska i december. Här avslöjar nye vd:n hur kedjan ska överleva. ”Vi behöver attrahera fler människor.”
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Indiska i siffror

                              2014/15   2013/14
Nettoomsättning   738,4        756,5 
Rörelseresultat      -61,6           -7,1
Nettoresultat         -74,7             3,8

Siffrorna är i miljoner kronor och avser det brutna räkenskapsåret som slutar den 31 aiugusti.

Market berättade i går att Indiska Magasinet har redovisat stora ekonomiska förluster 2011, 2012, 2013 och 2014 – och tidigare i veckan kom årsredovisningen för verksamhetsåret som slutade i augusti 2015 till Bolagsverket.

Rörelseförlusten blev drygt 61 miljoner kronor.

Och minussiffrorna har fortsatt under hösten.

– Rekonstruktionen är nödvändig för att kunna vända utvecklingen, säger David Rönnberg till Market.

David Rönnberg ersatte Sofie Gunolf som vd så sent som för en månad sedan och i dag berättar han hur Indiska ska kunna sälja mer, reducera kostnader och tjäna pengar.

Sortimentet består av fashion, accessoarer och heminredning men kommer enligt åtgärdsplanen att bli betydligt smalare för att kedjan ska ta en tydligare marknadsposition.

– Framför allt kommer vi att dra ned på accessoarer.

Kedjan introducerar ett delvis nytt sortiment (yoga, träning och mer färger) för att lyfte konkurrenskraften och konvertera besökare till kunder.

Ambitionen är samtidigt att nå en yngre målgrupp.

– Vi ska inte bli ett nytt Gina Tricot men vi behöver attrahera fler människor samtidigt som vi givetvis vill behålla de befintliga kunderna, säger David Rönnberg.

E-handeln svarar bara för tre procent av Indiskas totala intäkter på knappt 740 miljoner kronor.

David Rönnberg är kritisk till hur kedjan hittills har utnyttjat nätets kommersiella möjligheter.

– Jag som kommer onlinevärlden ser otroliga möjligheter för Indiskas sajt. Den ska gå från att vara en informationskanal till en försäljningskanal. Vi måste kommunicera e-handeln avsevärt mer.

Kunddatabasen ska parallellt utnyttjas ”mycket bättre”.

– Den ger oss en jättechans att öka försäljningen, anser David Rönnberg.

Indiskas nya ledning har beslutat att minska antalet anställda på huvudkontoret och stänga minst åtta olönsamma butiker av cirka 100 och se över storleken på de kvarvarande enheterna.

– Det är en naturlig konsekvens av att vi smalnar av sortimentet inom alla kategorier.

Advokaten och rekonstruktören Kent Hägglund på DLA Nordic sa i går till Market att han anser att Indiskas möjligheter att överleva och utvecklas är goda.

Vilken bedömning gör du?
– Varumärket är i grunden superstarkt och jag skulle inte ha åtagit mig uppdraget om jag inte trott på en bra framtid, säger David Rönnberg och tillägger att rekonstruktionen ”bör vara i mål någon gång efter sommaren”.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...