Ikeas flaggskepp firar 50 med nytt kökskoncept

Med ett lokalt shop in shop-koncept för kök och vitvaror tar ”Huddinges piggaste 50-åring”, Ikea i Kungens kurva, klivet in i framtiden.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Över 63 000 kvadratmeter, 950 anställda fördelade över 60 nationaliteter och flera medarbetare som tillbringat ett helt arbetsliv på det som i dag är världens största Ikea-varuhus.

Just i dag fanns det extra mycket att fira hos Ingvar Kamprads flaggskepp, söder om Stockholm.

– Ingvar skickade en handskriven hälsning, där han gratulerade till de första 50 åren och lycka till med de kommande. Den inställningen säger mycket om företaget. Det finns en enorm framåtanda, säger Freddy Johansson, varuhuschef.

Genom ett lokalt shop in shop-koncept för kök och vitvaror vill nu varuhuset bli ännu mer tillgängligt för kunderna.

– Man ska kunna få ett komplett kök, snabbt. Vi har samlat det nya tag själv-lagret på bottenvåningen, nära parkeringen, säger Freddy Johansson.

Initiativet är lokalt och personalen hämtad från de egna leden.

Med på den jubiléumsfrukost som serverades på torsdagsmorgonen fanns Daniel Dronjak, kommunstyrelsens ordförande i Huddinge som utnämnde varuhuset till Huddinges piggaste 50-åring.

– Tusentals människor har fått sina första jobb här och Ikea har ju betytt oerhört mycket för handeln i hela kommunen, säger han.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...