Hotet från öst: Här är de kinesiska nätdrakarna

Listan över aktörerna i e-handeln med Kina domineras av tre gigantiska konglomerat och en uppstickare. Här är fakta om aktörerna och deras strategier.
Text: Kalle Östgren
Annons:

De kinesiska e-handelsjättarna är mycket mer än näthandel. De är gigantiska handels-, kommunikations- och IT-konglomerat som breddats för att omfamna så mycket som möjligt av konsumenternas vardag.

En gemensam nämnare är dynamiken. En annan är plattformsekonomin.

– Också aktörerna i Kina satsar allt mer på plattformar som andra bygger sina tjänster ovanpå, säger analytikern Ola Andersson.

Den kinesiska onlinemarknaden är världens största – och den ökar i extrem takt. E-handelns andel av den totala detaljhandelsomsättningen väntas nå 25 procent om bara två år.

– Tillsammans svarar Alibaba, JD och Tencent för mellan 80 och 90 procent av den kinesiska e-handelsmarknaden, säger David Hallgren, trade commissioner hos Business Sweden i Kina, från ett snabbtåg utanför Peking.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...