H&M:s utmaning: Så ska modejätten vässa omnikanalhandeln

Det är en kamp mot klockan på två fronter för H&M – att samtidigt utveckla butiksnätet och e-handeln. Det gemensamma målet: Vassare omnichannel.
Text: Kalle Östgren
Annons:

H&M har kritiserats hårt för att ligga efter digitalt – många har menat att förklaringen till modejättens dåliga försäljningsutveckling främst är för låg tillväxt på nätet.

Vd Karl-Johan Persson ger en annan bild.

Vid gårdagens presskonferens lade han den största skulden för höstens dåliga säljutveckling på de fysiska butikerna.

– Den digitala affären utvecklas positivt, det som inte gått bra är försäljningen i jämförbara fysiska butiker. Här måste vi förbättra köpupplevelsen, öka takten och bli ännu mer relevanta, sa Karl-Johan Persson.

Samtidigt betonade han att kedjan investerar tungt i sin e-handel. Målet är en försäljningstillväxt online på 25 procent – men dit har H&M ännu inte nått.

En avgörande framtidsfråga är att de båda frågorna hänger ihop med ett nyckelord: Omnikanalhandel.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...