Foto: Kristin Lidell

Historiska skiftet i dagligvaruhandeln: Fysisk butik tappar kunder – när e-handeln exploderar

Dagligvaruhandeln upplever en historisk förflyttning av kundströmmarna. Nästan alla fysiska koncept tappade penetration fjärde kvartalet förra året. ”Andra vågen av pandemin har fått enorm påverkan”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

GFK:s kartläggning av hushållens inköp av dagligvaror avslöjar att e-handeln flyttade fram positionen kraftigt oktober-december.

Kanalen nådde 35 procent fler än samma period 2019.

– Coronapandemin fick ett stort antal svenskar att börja e-handla förra våren och när andra vågen slog till i höstas accelererade efterfrågan, säger Bo Engström.

Fjärde och sista kvartalet i fjol klickade 31 procent av hushållen hem dagligvaror minst en gång.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...