Heta purpose-trenden bara växer: Här är möjligheterna – och fallgroparna

Trenden med värderingsdrivna företag har blivit allt hetare, inte minst till följd av pandemin. De som anammar ”puropse driven commerce” kan bli vinnare. Men det gäller att vara äkta, framhåller expertisen.
Text: Barbara Taltavull
Annons:

– Trenden mot fler värderingsdrivna företag är kopplad till hållbarhetsarbetet, där fokuset ökat och där vi alla, såväl konsumenter som företag, känner att vi behöver ta ökat ansvar för framtiden för vår planet. Pandemin har dessutom fått oss att fundera ett extra varv på hur vi lever våra liv, konstaterar Per Ljungberg, vd, Svensk Digital Handel.

– Vi ser samtidigt i flera internationella studier att företag med ett större syfte än att bara kränga är mer lönsamma. Ett av de svenska företag som har jobbat längst och mesta genomarbetat med detta är Houdini. Asket är ett spännande ungt företag som växer mycket med målet att förändra modeindustrin med tidlösa basplagg med stor transparens i varje leverantörsled till normalpris. Ett annat bra exempel är Nudie, som haft en bra idé de hållit fast vid, säger han.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...