Foto: Miriam Järlesjö

Hemköps nya vd i exklusiv intervju: ”Mitt ledarskap präglas av mångfald”

På måndag tillträder Simone Margulies 
som Hemköps första kvinnliga vd. Målen för bolaget är hon än så länge ganska förtegen om. ”Men jag ser ett behov av att bli snabbare i vår utveckling kopplat till måltidslösningar och hela digitaliseringen”, säger hon.
Text: Ellen Larsson
Annons:

Simone Margulies har egentligen inte börjat än, men hon säger att hon har ”levt och andats” Hemköp sedan hon utsågs till bolagets nya vd i mitten av november. 


När Market träffar 41-åringen på Mall of Scandinavia, några dagar innan hon tillträder sin nya tjänst, kommer hon direkt från Hemköpsdagarna som samlar kedjans alla handlare och butikschefer under ett och samma tak. Hon, som beskriver sig själv som ”100 procent engagemangsdriven”, går ifrån ett sådant möte full av energi.

– Det fanns en framåtlutad drivkraft, en fantastisk strävan att fortsätta utvecklas och bli bättre, trots att det går väldigt bra för många butiker. Jag tror att det är helt avgörande och det engagemanget delar jag med dem, säger hon.

Att Simone Margulies har försökt leva och andas Hemköp redan före jobbstart betyder i praktiken att hon har läst på. Men genom sin nuvarande roll som vice vd på Axfoods logistik- och inköpsföretag Dagab har hon redan en viss inblick i Hemköps sortiment och kunderbjudanden. ​

Man måste vara 
innovativ, 
våga tänka nytt, vara 
lite modig och förändra saker – det passar mig.

Nu vill hon försöka hitta starkare synergier mellan bolagen och vidareutveckla sitt påbörjade arbete med kunddata i sin nya roll.

– Att få in kunden i våra beslut och dagliga processer är en lärdom som jag tar med mig från Dagab. Men först vill jag lära känna Hemköp och Tempo inifrån genom att besöka butiker i hela landet, säger hon.

En rikstäckande turné blir därför starten på nya jobbet. Efter Stockholm och Göteborg nästa vecka ska hon besöka butiker i alla regioner enligt varannan-dag-principen. En riktig rivstart med andra ord.

– För att Hemköp ska vara bäst på den lokala marknaden vill jag se och förstå utmaningarna och möjligheterna just där genom att sitta ner och få en bild av butikernas vardag.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...