Helmerssons mardrömsstart: Nu leder hon H&M genom värsta krisen någonsin

En hel värld i virusupplösning och en detaljhandel på god väg att slås i spillror. Har någon någonsin fått påbörja sitt nya jobb i en sådan uppförsbacke som H&M-vd:n Helena Helmersson?
Text: Michael Sandsjö
Annons:

H&M släpper rapport:

Vad: I morgon släpper H&M sin rapport för första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december-februari. Läs mer här på Market.se!

Det är uppsluppen stämning inne på H&M:s huvudkontor den här torsdagsmorgonen. 

Nyheten har varit ute ett par timmar: Karl-Johan Persson lämnar vd-posten för att ta över som styrelseordförande efter pappa Stefan. Nej, det är inte klackarna i taket över att junior lämnar. Mer för att det drar nya spännande vindar över modejättens tak inne i centrala Stockholm. Det går bättre än på länge.

Karl-Johan Perssons efterträdare, Helena Helmersson, kallas både för ”det givna valet” och för ”en stor överraskning". 

En del är säkra på att hon är kronprinsessan som varit ägarfamiljens självklara kort hela tiden. Men. Nä. Det vill ingen av de inblandade ställa upp på.

Helena Helmersson var inte ens säker på att tacka ja när frågan kom. Jobbet och familjen. Balansen och livspusslet. På den här nivån måste ännu mer lira.

Men hon bestämde sig under jullovet – till många branschkollegors stora förtjusning.

”Jag tycker om att leda en organisation i förändring och dagens kunder kräver mycket mer av oss”

Efter över tjugo år på olika poster kan hon bolaget. Helena Helmersson sägs vara omtyckt både inom och utanför organisationen. En ”people person” och en stjärna, inte minst på den tidigare positionen som hållbarhetschef. 

När Karl-Johan Persson lämnar över ordet uppifrån Ljusgårdens podium ger hon ett avslappnat intryck. Hon är motiverad, ödmjuk och beredd att föra H&M framåt, säger hon.

Redo att driva på och stärka den finansiella utvecklingen både på kort och lång sikt och att ta sig an de stora frågorna. De som alla sliter med. Nya kundbeteenden i samband med digitaliseringen. De fysiska butikernas roll framöver. Öppna här, stänga där. Förbereda nya marknader. Vikta portföljen.

Utmaningen och den eventuella pressen att gå in i den nya rollen för en så granskad och utsatt aktör som Hennes & Mauritz?

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...