Haraldssons fotbollstänk ska ta Boozt till toppen: ”Du är inte bättre än din senaste match”

Boozt vd Hermann Haraldsson bygger sitt lag på tillit, ansvar och frihet. Fotbollsfilosofin ska göra Boozt till den största e-handlaren i Norden inom några år. ”Vi ska växa snabbare än marknaden”, säger han.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Lämnade fotbollen för e-handeln

Namn: Hermann Haraldsson.
Ålder: 53 år.
Yrke: Vd för Boozt sedan 2010.
Född: På Island, kom till Danmark som 14 åring för att gå på internatskola.
Bor: I Vedbaek, norr om Köpenhamn.
Familj: Gift, tre barn.
Bakgrund: Vd och Nordenchef för mediebyrån OMD, vd för annonsbyrå Win Win, vd för danska ligaklubben Brøndby IF.
Ledarfilosofi: Tillit, ambition och stenhårt jobb.
Favoritsport: Fotboll. Har själv spelat och varit målvakt i isländska landslaget.

– Vi ska göra fler mål än vad vi släpper in, säger Hermann Haraldsson.

När han pratar om hur Boozt ska växa hämtar han termerna från fotbollen.

– Jag älskar fotboll och har spelat mycket fotboll.

Han har stått i mål för det isländska landslaget och var bland annat med och höll nollan i en match mot Danmark. Det är han stolt över.

Han förklarar att han var för kort (180 centimeter) för att bli en verklig elitspelare och kunna leva på sporten. Så han satsade på en vanlig yrkeskarriär istället och tog med sig fotbollsfilosofin. Han förklarar att det handlar om att träna hårt och spela för laget.

Boozt har ingått partnerskap med det danska herrlandslaget i fotboll och i EM 2020 kommer Boozt varumärke att synas på den danska dressen. Ett nytt sätt att lyfta fram Boozts varumärke i den fysiska miljön och få nya människor att få upp ögonen för e-handlaren.

Hermann Haraldsson hade förstås helst sett att det var det isländska fobollslandslagets dress som pryddes av Boozts varumärke. För även om Danmark nu är hemma sedan länge, så är det för Island som hjärtat klappar i fotboll.

Och så klappar hjärtat för Boozt, som han menar nästan är som hans barn. Ett barn han vill coacha till stor framgång.

Hittills har Boozt spelat riktigt bra. Den som läser rubriker om företaget på Market.se förstår att det nu åttaåriga e-handelsföretaget har haft en positiv utveckling: ”Spöade branschen”, ”Nytt styrkebesked” och ”Skön boost för Boozt”.

Siffrorna som presenterades för någon vecka sedan var inget undantag. Försäljningen steg med 26 procent under det andra kvartalet, nettoomsättningen ökade, rörelsemarginalen hade stärkts och resultatet förbättrades.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...