Här är tekniken som ska öka fysiska butikernas konkurrenskraft

Anonymiserad ansiktsigenkänning ska femdubbla den fysiska handelns kunskap om kunden. Snart testas tekniken skarpt i butik. ”Det finns ett behov av större innovationskraft och fler perspektiv som driver handeln framåt, säger Fredrik Hammargården på Indivd.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Att förstå konsumenternas beteenden, det är så handeln jobbar i dag för att stärka affären. Och genom digitalisering har det blivit lättare att samla in uppgifter om kunden.

– Det finns en mängd tekniker, men ingen är tillfredsställande, säger Fredrik Hammargården.

Han menar att handeln, trots mängder av kunddata som samlas in genom olika system, mätningar av kundens nyttjande av lojalitetsprogram och konsultråd, fortfarande bara känner till ungefär 16 procent av vad man skulle behöva för att skapa ett effektivt erbjudande.

Och kunskapen om hur fysisk handel ska byggas menar Fredrik Hammargården är ännu svagare, trots att det är här den stora konsumtionen sker. Han efterlyser kreativitet. Och den måste baseras på ännu mer kunskap om kundens beteenden i den fysiska butiken.

Lösningen?

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...