Foto: Shutterstock

Här är klädkedjornas svar på kundernas tuffare hållbarhetskrav

Urban Outfitters gör det i USA. Gina Tricot gör det i Sverige. Och snart börjar även H&M. Är kläduthyrning det nya svarta? Market synar branschen i sömmarna.
Text: Helen Preutz
Annons:

Kläder för speciella tillfällen har länge funnits att hyra. Men i takt med att modeindustrins negativa klimatpåverkan lyfts under de senaste åren har fler handlare hoppat på tåget och erbjuder uthyrning av vardagsplagg.

I USA startade nyligen klädkedjan Urban Outfitters uthyrningstjänsten Nuuly som erbjuder abonnemang på klädpaket till kvinnor för 88 dollar (850 kronor) i månaden inklusive frakt och tvätt.

I Sverige har rena uthyrningsbolag som Sabina & Friends funnits i några år. Bolaget som hyr ut exklusiva damkläder omsatte drygt en miljon kronor 2018.

Konkurrenten Something Borrowed startade 2017 och erbjuder olika klädpaket till damer medan företaget Hyber hyr ut barnkläder, skor och bärselar.

Lönsamheten för den här typen av bolag är ännu låg. Sabina & Friends rörelsersultat landade på 18 000 kronor 2018, vilket kan jämföras med 51 000 kronor året före. Something Borrowed och Hyber gick båda med förlust.

Trots detta tycks alltfler svenska retailkedjor övertygade om att uthyrning är framtiden.
 

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...