Foto: Inter IKEA Systems B.V.

Här är Ikeas tillväxtraket – var femte kund kommer för maten

Ikea intensifierar satsningen på mat och uppgraderar de egna matvarorna inom Swedish Food Market. ”Maten är en betydande del av den totala tillväxten”, säger Ylva Magnusson, kommunikationschef för Ikea Food Services.
Text: Agneta Renmark
Annons:

I somras köpte Ikea distribution- och logistikföretaget Bring SCM, som ett led i en intensifierad satsning på mat.

I takt med att Ikea etablerar sig i fler citylägen kommer maten att bli ännu viktigare

– Det är ett naturligt steg för att kunna arbeta med mat på samma sätt som vi gör med heminredning när det gäller logistik och distribution. Det handlar om att bygga för att växa och hitta kloka lösningar för ökade volymer och för en bättre kostnadssituation, säger Ylva Magnusson, och förklarar att i takt med att Ikea etablerar sig i fler citylägen kommer maten att bli ännu viktigare ”som en del i att växa”.

Det var för drygt tre år sedan som Ikea började det som Ylva Magnusson beskriver som ”en förändringsresa”:

– Vi märkte att intresset för mat hela tiden växte i omvärlden och i insåg att vi behövde uppdatera oss för att bli mer attraktiva.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...