Här är de viktigaste trenderna från NRF Big Show: ”Början av en revolution”
I går, tisdags, avslutades den internationella retailkonferensen och -mässan NRF Retail’s Big Show i New York. Årets event var större än någonsin med närmare 40 000 besökare, drygt 800 utställare och mer än 400 talare, som delade med sig av sina kunskaper, erfarenheter och visioner.
– Detaljhandeln måste styras av nya regler för att överleva konkurrensen från företag som exempelvis Amazon, sade Lee Peterson från konsultföretaget WD Partners, en årligen återkommande föreläsare.
Han hade tre regler för förändring: en förändrad organisation i företagen som bygger på konsumenternas förändrade shoppingmönster, diversifiering där butikerna erbjuder med än traditionella varor samt slutligen det han kallade för ”fulfillment center + anything engine” där varorna flyttas ut till lagret och butiken fylls med upplevelser, tjänster och nya idéer.
– Visst kan det kosta, men det kostar ännu mer att inte göra något och riskera att slås ut, var Lee Petersons budskap.