Hans nya uppdrag: Växa med ökad lönsamhet

David Rönnberg går från skobranschen till vd-jobbet hos snabbväxaren Addnature. ”Jag har fått väldigt fria tyglar”, säger han till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Addnature i siffror

Addnatures omsättning växte med 29,3 procent till 131 miljoner kronor 2012. Under senaste verksamhetsåret 2013 var omsättningen 180 miljoner kronor och rörelsevinsten 5,5 miljoner kronor.

David Rönnberg är ny vd för sportraketen Addnature.

Hans uppdrag: Håll farten uppe, men styr rätt.

– Mitt uppdrag är att få företaget att fortsätta växa i samma takt – med högre lönsamhet.

Formellt blir han nordisk vd för ägarbolaget Internetstores, och där under – mer publikt – vd för Addnature och cykelaktören Bikester.

– Nu ska planen för 2015 läggas och vi går in i en analysperiod.

Vad kommer du att fokusera på till en början?
– I vilka former den fortsatta expansionen ska genomföras i Norden. Vi ska bestämma hur tillväxten ska ske och fördelas mellan e-handel och fysiska butiker, och mellan kedjorna.

Varför tog du jobbet, vad lockade hos Addnature?
– Det är så långt från förvaltning det går att komma. Och det gillar jag. Det är ett väldigt fint bolag på en spännande marknad med stark tillväxt. Samtidigt ser jag att det går att göra mycket som kommer att ge bra resultat.

– En viktig sak är att jag fått väldigt fria tyglar.

David Rönnberg kommer närmast från skoaktörerna Brandos och Footway, där han under 2013-2014 ansvarade för företagens sammanslagning och ekonomiska vändning.

– Jag lyckades, refinansieringen gick bra. Men det brann hos Brandos när jag kom in och bolaget var nära konkurs. Bolagen vände och jag ansvarade för sammanslagningen. Men sedan var jag klar.

Vilka är den viktigaste erfarenheten du tar med dig till Addnature?
– Hur viktigt det är att ha struktur, kontroll och ordning i företag som växer snabbt. Från Brandos/Footway tar jag också med mig entreprenörsandan och målmedvetenheten.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...