Foto: Foto: Andreas Fransholm

Handlarnas deppiga besked

Handeln laddar inför ytterligare en rekordjul. Men sedan väntar personalminskningar. ”Vi räknar med en riktig smällkaramell efter jul.”
Text: Mikael Sydner
Annons:

Sämre lönsamhet

Enligt Handelsbarometern är handlarna bekymrade över lönsamheten i årets julhandel.
Markets lönsamhetsrapport Svart på vitt visar att detaljisternas resultaträkningar allt oftare har betydande röda inslag – ofta på grund av kostsamma kampanjer.
Här kan du läsa mer om och beställa rapporten.

Alla prognoser pekar åter på ett nytt rekord i julhandeln.

Enligt den nya Handelsbarometern från Svensk Handel tror 44 procent av handlarna på en rekordförsäljning.

Om det blir mycket pengar över är dock tveksamt. Kampanjer väntas driva julhandeln och 36 procent av handlarna tror att vinstmarginalen kommer att krympa.

– Julhandeln slår rekord i år igen, men det kostar i termer av lönsamhet. Försäljningen drivs allt ivrigare med kampanjer som håller marknadsandel och försäljning uppe men endast 15 procent av handlarna tror att också vinstmarginalen kommer att öka, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Handelsbarometerns framtidsindikator, som väger samman handlarnas förväntningar på försäljningsutveckling och nyanställningar, minskade med två enheter jämfört med oktober och landade på sju.

Andelen optimistiska handlare är alltså sju procentenheter högre än andelen pessimistiska handlare.

Samtidigt kommer starka signaler om personalneddragningar.

Var tredje handlare, 36 procent, uppger att personalstyrkan i branschen kommer att minska.

Det är en kraftig ökning sedan oktober månads mätning som landade på 27 procent och en fördubbling från fjolårets 18 procent.

– Vi har skrivit till tomten och hoppas på en frysning av arbetsgivaravgifterna, men räknar med en riktig smällkaramell efter jul. Förutom att det väntas bli dyrare att anställa unga kommer regeringens budget och de nya amorteringskraven att försämra möjligheterna till konsumtion, säger Jonas Arnberg.

När handlarna får gissa vilken bransch som blir årets vinnare i julhandeln hamnar elektronikbranschen i topp, följt av dagligvaror och sport- och fritidshandeln.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...